Fördelen med två mobiltelefoner.


Det finns många anledningar till att ha två mobiltelefoner och det finns också många fördelar.
Jag har själv, nästan alltid med mig två olika smartphones och det medför att en del tittar konstigt på en och jag har fått frågan varför jag har så många.
En anledning är naturligtvis att jag är väldigt intresserad av smartphones och skriver blogginlägg om mobiltelefoner i den här bloggen.
Att ha tillgång till en till mobil underlättar i mitt skrivande eftersom jag därmed kan använda den ena telefonen för att leta fakta om det ämne jag för tillfället skriver om på den andra mobiltelefonen.
En annan anledning är att jag alltid har en mobiltelefon tillgänglig under tiden som den andra laddar batteriet så jag behöver inte sitta och vänta på att telefonens batteri ska bli fullt igen utan kan lugnt använda min andra lur för att till exempel surfa på nätet. Det finns helt enkelt alltid en telefon tillgänglig.
Sedan har ju olika smartphones olika fördelar så man kan använda sina mobiltelefoner till olika saker. En av mina telefoner är en flaggskepps mobil med stor display och kraftfull processor medans min andra mobil är en budgetmobil med en mindre display så den är mer kompakt. På toppmodellen kan jag titta på streamad film eller spela mobil spel på ett mer njutningsfullt sätt och den andra mobiltelefonen kan jag surfa på nätet med, kolla sociala media och dylikt med.
En smartphone kanske har fantastiska kameralinser och den andra har en fantastisk ljuskvalitet?


Den stora mobiltelefonen använder jag mer för nöjen och där har jag installerat den typen av appar medans jag på den andra har mer nytto appar och inga spel.
Med två telefoner får man mer totalt internminne och det är förstås en fördel.
En del personer har en mobil privat och en i arbetet och separerar på så sätt privatliv och arbete.
Om du brukar sälja saker på till exempel blocket är det bra att äga en extra mobil vars nummer du anger i annonsen och om du endast lämnar ut det telefon numret dit vet du att om den telefonen ringer har det oftast med din annons att göra. När din vara är såld kan du stänga av din mobiltelefon i några dagar så du slipper besväret att svara i mobiltelefonen i onödan. Du blir då inte störd av intresserade köpare som inte vet att varan är såld.
Med två telefon nummer kan du ha ett nummer som du lämnar ut till alla och ett telefon nummer som du bara lämnar ut till din familj och de närmaste vännerna. Om du vill vara ifred struntar du bara att svara i den mer allmäna mobilen. Oerhört praktiskt faktiskt.
För mig är det så att en telefon är kopplad till ett abonnemang och den andra är en obunden kontantkorst mobil och det betyder att jag kan använda två olika operatörer. Detta kan vara bra om din huvudsakliga mobil har dålig täckning i sommarstugan på landet för då kan du i dina andra mobiltelefon ha en operatör med bra täckning där.
När din huvud mobil har börjat bli gammal och seg eller ifall den har gått sönder blir det inte lika bråttom att beställa en ersättare så du kan i lugn och ro leta efter den bästa dealen för dig. Du behöver alltså inte panik köpa första mobiltelefon du ser utan har tid att jämföra alternativen.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Xiaomi Mi 10 Pro

När är det dags att byta mobiltelefon?

Tips och tricks. Utvecklarläget.