MobilExperten firar sex års jubileum.


Du känner förmodligen inte till det, men det har gått sex år sedan den här bloggen startade. Det är förstås något att fira.
Redan från den blygsamma början skrev jag om allt från flaggskepps mobiler till lågbudgetmobiler som få tekniska media skriver om och jag har många gånger varit först att informera om nya, kommande mobiltelefoner. Jag var bland annat bland de första svenska media som skrev om den första flaggskepps dödaren OnePlus One och jag skrev också om Huaweis mobiler långt innan de blev populära här i landet.
MobilExperten är en blogg om mobiltelefoner som når upp till över 2000  läsare varje månad.  Bloggen grundades 2014 och har stärkt sin position som en av de svenska sidor som publicerar information och råd om mobiltelefoner och omgivande ämnen.
Ett av mina mål är att vägleda människor sā att de finner den smartphone som passar dem bäst.
Ett annat mål är att få folk att både bli mer kunniga inom ämnet mobiltelefoner (okunskapen är stor där ute) och att folk blir mer medvetna konsumenter som inte beställer sin nästa mobil utan att vara medvetna om vad de får för sina pengar.
Mina uppdrag är det som styr innehållet i mina blogginlägg. MobilExperten finns för att hjälpa sina läsare att förstå, upptäcka och njuta av fördelarna med den senaste tekniken.

Jag har ett stort intresse av mobiltelefoner och orsaken är att de är så mångsidiga. 
Moderna mobiltelefoner kallas smartphones av en anledning. De klarar av så mycket mer än att endast skicka sms och ta emot samtal.
Dagens mobiler tillåter sina användare att skicka och ta emot E-post, ta bilder och filma videos, få tillgång till internet, spela mobilspel, titta på film, lyssna på musik, beställa varor och betala räkningar. Detta är bara en bråkdel av vad våra telefoner kan göra och allt det i en kompakt form som får plats i våra fickor.
Mobiltelefoner har blivit vår viktigaste tekniska pryl och den används av människor över hela världen för att hålla kontakt med varandra när som helst.
Mobiltelefoner utvecklas ständigt både när det gäller design, teknik och funktioner så det finns hela tiden många ämnen att skriva om.
Hela sextiotre procent av världens befolkning äger minst en mobiltelefon och antalet mobilanvändare ökar varje år.
Nu existerar smartphones som har minst lika mycket teknik i sig som en modern dator. Mobiltelefoner har hjälpt oss att få betydande förbättringar av kommunikation och tillgång till information. 
Det lanseras otroliga mängder nya modeller varje år från en stor mängd olika mobiltillverkare och långt ifrån alla mobiltelefon märken säljs här i svenska butiker. Det existerar med andra ord många tillverkare som de flesta inte har hört talas om. Att man inte känner till en mobiltillverkare betyder inte automatiskt att deras produkter är dåliga. Vilket en del människor verkar tänka.
Många har väldigt dålig kunskap om Mobiltelefoner och jag upplever att förvånansvärt många konsumenter beställer sin nästa mobil på impuls utan att först läsa resencioner och jämföra olika telefoner innan man bestämmer sig. Detta beteende leder lätt till felköp och man får absolut inte den bästa möjliga mobiltelefon för just den personen.  Det är individuellt vilken mobil som passar just dig. Om du tycker om att fotografera blir kamerakvaliteten viktig men om du sällan tar bilder men ofta spelar mobilspel blir processorn viktigast.
Mina uppdrag känns inte helt lösta så bloggen kommer att leva vidare flera år till.
Jag kommer att fortsätta att informera om olika smartphones så länge jag tycker att det är roligt, intressant och så länge jag tycker att det behövs. Låt oss alla bli medvetna konsumenter som vet vad vi vill ha, har kunskapen för att veta vilken mobil som passar just dig och vilka mobiler man bör undvika.
Jag hoppas att intresset för min blogg fortsätter att öka och att den information Jag ger er hjälper er att fatta ett beslut om vilken mobil ni ska beställa.
De sex förflutna åren firas bland annat med en ny och bättre logga. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Xiaomi Mi 10 Pro

När är det dags att byta mobiltelefon?

Tips och tricks. Utvecklarläget.