The rice and fall of HTC.
Redan 2008 lanserade HTC tillsammans med Google den allra första mobiltelefonen med operstivsystemet Android nämligen HTC Dream även känd som G1.
Sedan dess har HTC många gånger haft ett nära sammarbete med Google som ju äger operstivsystemet Android. De har tillverkat många av Google's egna Nexus mobiler samt har även även tillverkat Google Pixel och Google Pixel XL som lanserades 2016.
2010 var HTC ett stort företag kännt för att vara ett inovativt företag som låg nära iPhones försäljnings siffror i USA och Europa. Dess produkter var och är kända för att hella en hög byggkvalitet med mycket genomtänkta design detaljer och det är knappast så att deras smartphones är sämre än de mer kända mobil tillverkarnas produkter, det är bara så att den här branchen är så svår och konkurrensen är oerhört hård.
HTC har sagt upp nästan en fjärdedel av sina anställda genom att avskeda 1500 personer i sina fabriker i Taiwan. Efter detta består hela det globala antalet anställda av endast 5000 personer. Bara fem år sedan hade HTC 19000 anställda och det är ett stort fall på endast några år.
Företagets mobiltelefoner är bra men konkurrenterna satsar på billigare smartphones och deras toppmodeller har ofta en mer unik design och då verkar det inte riktigt spela roll att specifikationerna och funktionerna är på samma nivå.
Förra året sålde HTC en stor del av sin personal till Google för 1,1 biljoner dollar vilket var en välbehövlig inkomst som hjälper till att hålla HTC flytande några år till.
Men om pengarna kommer att användas på ett effektivt sätt så att HTC kan återhämta sig på längre sikt får framtiden utvisa.
HTC behöver satsa på att ta fram flaggskepps dödare. Det vill säga smartphones som trots att de har ett lägre pris har en likvärdig prestanda och design som andra tillverkares flaggskepp. De behöver också satsa mycket mer på marknadsföring för att nå ut till massans medvetande.
Att HTC har gått från att vara större än Samsung till att bli en liten, okänd tillverkare är naturligtvis tråkigt.
Anledningarna är många men ett par anledningar är helt enkelt att deras smartphones inte säljer i tillräckligt stora mängder för att ge en bra vinst. HTC tillverkar bra mobiltelefoner med prestanda och funktioner jämförbara med deras konkurrenters motsvarigheter men det finns ingenting som gör att deras smartphones sticker ut i mängden. Sedan har de en allt för låg marknadsförings budget. När man trots att man har existerar som mobil tillverkare sedan mobilernas början men ändå är i det närmaste helt okända hos den stora massan av konsumenter behöver man satsa oerhört mycket för att nå ut. Om folk inte ens känner till att man existerar kommer man aldrig att ses som ett alternativ.
De flesta konsumenter väljer säkra kort, det vill säga mobiltelefoner från tillverkare de har hört talas om. Dessa tillverkare är just nu Apple och Samsung men HTC har tydligt visat att ingenting varar för evigt.
Kommentarer
Skicka en kommentar