Mobiltelefon försäljningen har minskat 2019.
Mobiltelefon försäljningen fortsätter att minska 2019 och det är inte bara Huawei som har sett en minskad försäljning av sina mobiler. Innan svartlistningen var de en av få mobiltillverkare som faktiskt såg ökade försäljnings siffror men nu rasar antalet sålda mobiler drastiskt.
I stort sett alla tillverkare har upplevt ett lägre antal sålda enheter jämfört med 2018.
Telefon försäljningen minskade för det sjunde kvartalet i rad med en total försäljning av 310,8 miljoner mobiltelefoner. Man ser en minskning av i snitt 6 procent varje år och det är föga överraskande flaggskepps mobilerna som är mest konkurrens utsatta.
Det har blivit svårare och svårare att få fram toppmodeller som sticker ut i mängden när det gäller design och funktioner samtidigt som priserna ökar varje år.
Världens största mobiltillverkare Samsung har minskat försäljningen med 14 procent medan världens tredje största tillverkare Apple har sett en minskning på 12 procent. De riktigt stora företagen går fortfarande trots minskningen med vinst men utvecklingen är oroande och det finns tillverkare som är riktigt illa ute.
Skillnaden när det gäller prestanda och funktioner jämfört med året före är inte lika stor som tidigare år och också det medför att konsumenter inte uppgraderar i samma takt som tidigare.
Det är mobiltelefoner i budgetsegmentet som ser till att försäljningen inte minskar ändå mer då fler och fler får upp ögonen för den sortens mobiltelefoner. De telefoner som verkar mest intressanta är de som ligger i mellansegmentet. Inte särskilt konstigt då de trots mer överkomliga priser har prestanda och design som inte hamnar långt ifrån de betydligt dyrare flaggskepps mobilerna. Att konsumenters intresse har skiftat mot mobiler i mellanklass är anledningen till att allt fler företag ändrar fokus mot detta område. Det är en stor mängd mobil användare som har skaffat sig onödigt kraftfulla telefoner med tanke på vad de använder sina mobiler till. Majoriteten ringer och surfar mest bara på nätet och för det behövs inte en toppmodell.
Många mobiltillverkare som en gång i tiden var oerhört populära säljer numera väldigt få exemplar av sina produkter och dessa är för att nämna några Sony, LG och HTC.
Som en följd av den kraftigt krympande försäljningen tvingas bland annat Sony att halvera antalet anställda inom sin mobil division. LG håller på att flytta tillverkningen från hemlandet Sydkorea till Vietnam eftersom tillverknings kostnaderna där är lägre.
Av världens mer kända mobiltillverkare är Taiwanesiska HTC värst ute och de har nästan helt upphört att lansera nya smartphones. De släpper fortfarande mobiler men det är långt emellan släppen och de två nyligen lanserade telefonerna kommer att till en början endast säljas i hemlandet.
Däremot finns det ett företag som går mot trenden och det är kinesiska Xiaomi som ju är en mobiltillverkare som satsar hårt på att ta fram mobiltelefoner som har mycket lägre priser men samtidigt lyckas ha bra specifikationer. De sålde 27,5 miljoner enheter mellan Januari och Maj vilket är en ökning jämfört med 2018. Försäljningen på den Indiska marknaden går bäst men även den Europeiska marknaden ser en tillväxt på 12 procent. Xiaomi tar ut en låg vinst per enhet vilket deras närmaste konkurrenter knappast gör och det är en anledning till att Xiaomi växer.
Det är känt att till exempel Samsung, Huawei och Apple tar ut höga vinster per enhet och det innebär att prissättningen blir onödigt hög, vilket ger resultatet att vi konsumenter behåller våra smartphones så länge som möjligt.
Om mobiltillverkarna över lag skulle minska sin vinst per såld mobil skulle sannolikt försäljningen öka rejält men det är förmodligen en svår väg att gå när ägarna då får en lägre vinst. Aktieägarna inser nog inte att en ständigt minskande försäljning också leder till en lägre vinst och att minska vinsten på varje mobiltelefon i längden ger en högre inkomst.
Lägre kostnad och en satsning på billiga mobiltelefoner är den enda vägen att ta för att vända trenden.
Kommentarer
Skicka en kommentar