Resident Evil 7 för iPhone är en flop.

Resident Evil 7 på iPhone är en flopp med endast 2000 sålda exemplar. Även om mobilspel är större än någonsin, verkar det som att AAA-titlar, spel som involverar enorma budgetar inte är lika framgångsrika på mobilen som på andra plattformar. Trots Apples löfte om konsolkvalitetsspelmöjligheter för sin iPhone 15 Pro och iPhone 15 Pro Max är det inte många fans som är villiga att betala mycket pengar för ett mobilspel som de skulle kunna spela på PC eller konsol och få en mycket bättre upplevelse.
Den svaga försäljningen av Resident Evil 7 på iPhone belyser utmaningarna med att föra högbudgetspel till mobila plattformar, där spelupplevelsen kanske inte alltid motsvarar spelarnas förväntningar.
Att spelet inte lyckades sälja särskilt många kopior är nog ganska väntat om man tänker på förutsättningarna. För det första är iPhone 15 och iPads med de nödvändiga tekniska specifikationerna för att köra Resident Evil 7 fortfarande relativt sällsynta. Åtminstone i händerna på den genomsnittliga konsumenten.

Det genomsnittliga priset som folk skulle spendera på mobilspel via mikrotransaktioner är lägre än förhandspriset för Resident Evil 7 på mobilen. Även för ungefär 20 dollar motsvarande 216 kronor är detta fortfarande mycket att begära, särskilt när spelet kan köpas på andra plattformar mycket billigare.
Mobilspelet har visserligen laddats ner 83 000 gånger sedan lanseringen på iOS den 2 juli. Men det betyder inte att över 80 000 personer bestämde sig för att betala för spelet eftersom Resident Evil 7: Biohazard är gratis att prova. 
 Trots sitt rykte som ett kraftpaket för skräckspel har Capcoms intåg på mobilmarknaden med Resident Evil 7: Biohazard på iPhone mötts av en rungande duns. Viljan att låsa upp hela spelet visade sig vara underväldigande. Enligt MobileGamer.biz översätts det till ynka 28 000 dollar i intäkter. Men efter att ha räknat med Apples 30 procentiga andel faller Capcoms faktiska intäkter från mobilporten långt under förväntningarna. 
Dessa dystra siffror tyder på att lockelsen med den skrämmande atmosfären och spelupplägget i Resident Evil 7 inte räckte för att övertyga en betydande del av iPhone användarna att spendera sina surt förvärvade pengar. Spelets free-to-play-modell med ett rejält upplåsningspris är förstås en av anläggningarna eftersom spelare som är vana vid free-to-play-modellen med köp i appen troligen var tveksamma till att betala så mycket för en fullständig spelupplevelse.
Den här floppen tjänar som en skarp påminnelse om att det mobila spellandskapet är konkurrenskraftigt, och även etablerade franchise spel som Resident Evil måste anpassa sig till de rådande trenderna för att bli framgångsrika.
Spel med avancerad grafik kan begränsa deras spelarbas till användare med dyra flaggskeppsenheter, vilket kan leda till misslyckanden. Medan titlar som Blood Strike och Combat Master har blomstrat på grund av deras kompatibilitet med ett brett utbud av mobiltelefoner. Utvecklare måste se till att deras spel vänder sig till en bredare publik genom att optimera spelet för alla mobilspecifikationer. Detta tillvägagångssätt kan leda till större framgång och en mer omfattande spelarbas vilket i slutändan förbättrar den övergripande spelupplevelsen för alla användare.










Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Xiaomi Mi 10 Pro

Tips och tricks. Utvecklarläget.

Samsung Galaxy S24 FE (Fan Edition)