Sony kämpar med mobilförsäljningen.


Sonys mobil division kämpar med låga försäljnings siffror. Trots bra, välkonstuerade mobiltelefoner med bra prestanda säljer deras telefoner i allt för få antal för att ge någon vinst.
Vid Juli 2018 hade Sony endast lyckats sälja 2 miljoner mobiltelefoner och då hade försäljningen gått ned med 1,4 miljoner jämfört med samma tid året före.
Under hela 2017 sålde Sony totalt 13,5 miljoner mobiler och det är betydligt färre telefoner än de största konkurrenterna Samsung, Huawei och Apple.
2018 sålde Samsung som en jämförelse endast 9 miljoner Samsung Galaxy S9 och den siffran gäller alltså endast en modell och inte som hos Sony den totala försäljningen av hela sortimentet.


Mobiltillverkaren Sony har åtminstone flera andra produkt områden där de gör rejält med vinst så mobil tillverkningen kan få ekonomiskt stöd därifrån. Till skillnad mot en annan mobiltillverkare med problem. Nämligen HTC som inte har samma tillgång till ekonomiskt stöd och som faktiskt säljer ändå förre smartphones än Sony gör.
En anledning till att Sony säljer så få mobiltelefoner är att de inte alls följer rådande trender och inte satsar tillräckligt för att ligga före i mobil utvecklingen.
I en hårt konkurrensutsatt bransch är det oerhört viktigt att synas i mängden av mobiltelefoner och det är något som Sony inte alls har lyckats med.
De hade tills nyligen använt samma enligt många tråkiga design när konkurrenterna har förnyat sig har Sony återanvänt samma design år efter år.
Deras mobiltelefoner lockar helt enkelt inte tillräckligt med konsumenter även fast det inte är något fel på specifikationer och funktioner vill få äga en smartphone från denna tillverkare.
De har de senaste två åren ändrat sitt designspråk och förhoppningsvis ska det på sikt leda till en ökad försäljning. Jag håller på Sony och hoppas att de fortsätter med sin mobil tillverkning många år framöver.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Xiaomi Mi 10 Pro

När är det dags att byta mobiltelefon?

Tips och tricks. Utvecklarläget.