Xiaomi


Xiaomi Inc, är ett privatägt teknikföretag, grundat 2010, med huvudkontor i Peking. Xiaomi har med tiden blivit en av världens största tillverkare av smartphones.
Företaget hamnade på fjärde plats i världen när det gäller de företag som sålde flest antal smartphones under kalenderåret 2018.
Det säljer mycket välkonstruerade mobiltelefonet och en mängd andra teknik produkter till mycket låga priser (vinstmarginalerna är små).
Xiaomis grundare och VD Lei Jun anser att högkvalitativa produkter inte behöver kosta en förmögenhet och därför har man beslutat att aldrig ta ut en högre vinstmarginal än 5 procent av priset på sina produkter.
Istället tjänar man pengar genom att också sälja andra anslutna produkter, digitala tjänster, underhållning och tjänster.
Andra tillverkare tar som en jämförelse mellan 12 och 18 procent i vinst per enhet i snitt så skillnaden är stor.


Xiaomi är stolta över sin affärstrategi som går ut på att inte tjäna mycket på smartphones, utan istället använda sin bas av miljoner telefoner med Xiaomi-programvara installerad för att leverera applikationer och tjänster som ger mer lukrativa inkomstkällor.
De tillverkar hundratals produkter, såsom märkescyklar, laddare, luftrenare, resväskor, mobil fodral och smartphones. Men smartphones är deras största produkt i deras stora sortiment.
Deras välgjorda mobiltelefoner och andra produkter som erbjuder bra kvalitet till ett billigt pris har lett till att företaget har många fans och dessa fans har ytterligare hjälpt till att öka försäljningen.
Konsumenter som älskar ett märke köper inte bara märkets produkter utan rekommenderar också dem till sina vänner och gör gratis reklam via olika forum på nätet.  Xiaomi är ett företag som hanterar fans ganska bra och faktiskt vet de att det finns Xiaomi fans som är villiga att beställa företagets nya produkter tidigt.
Idén att tillverka och sälja otroliga produkter av hög kvalitet till billiga priser så att alla har möjlighet att njuta av tekniken är naturligtvis fantastisk för oss konsumenter och har samtidigt medfört att Xiaomi har vuxit extremt mycket sedan starten för nio år sedan.
Företaget levererade över 27,5 miljoner smartphones mellan januari och mars 2019. En imponerande siffra med tanke på att det rör sig om en tremånaders period.
Det är förvånande att så få känner till den här mobiltillverkaren i Sverige eftersom det är en så pass stor tillverkare och dessutom är ett företag vars affärsidé är att erbjuda mycket för pengarna.
Deras produkter säljs till och med hos svenska nätbutiker som Netonnet, Webhallen och Inet.
Den kinesiska mobiltillverkaren storsatsar på Sverige och Europa som en strategi för att ytterligare öka sin totala försäljning. Det finns planer på att öppna en egen fysisk butik i Stockholm någon gång nästa år.
Det är verkligen på tiden att fler får upp ögonen för denna tillverkare.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Xiaomi Mi 10 Pro

När är det dags att byta mobiltelefon?

Tips och tricks. Utvecklarläget.