Ett öppet brev till HTC.


Idag är HTC:s globala marknadsandel under en procent och företagets närvaro i ett antal länder har minskat samtidigt som färre och färre operatörer har inkluderat HTC i sitt sortiment.
Mobiltillverkaren har varit på nedgång under några år nu och det ser inte ljusare ut runt hörnet.
Är det inte dags att göra några ändringar så att tillverkarens försäljnings siffror kommeratt öka betydligt?  Ni gör fantastiska telefoner i alla kategorier men kan fortfarande inte sälja tillräckligt med mobiltelefoner och orsakerna är många.
Ni och era mobiltelefoner är inte längre kända för de yngre konsumenterna och om de inte ens har hört talas om dig, hur kommer de att köpa dina enheter?
I er situation kan ni inte kräva samma priser för dina flaggskeppstelefoner som de mer kända tillverkarna som Apple, Samsung och Huawei.  Inte om HTC vill ha bättre försäljnings siffror.
Mitt förslag är att göra en Flagship killer som är så billig som möjligt och fortfarande har tillräckligt med flaggkepps specifikationer för att göra den intressant för konsumenterna.


Ni på HTC måste ha många överblivna komponenter som ni kan använda för att tillverka denna flaggskepps dödare.  Använd en gammal design och utveckla den något så att ni kan spara kostnader för för att göra en billig mobiltelefon med flaggkepps specifikationer måste man kompromissa.
Om det är nödvändigt för att få ned prissättningen ytterligare kanske själva ihopmonteringen kan utföras i länder med lägre löner som till exempel Indien och Kina.
Kanske bara sälja och marknadsföra mobiltelefonen online för att hålla kostnaderna nere.  Bygg upp en hype kring den nya spännande telefonen och få folk att prata om det i sociala medier och med sina vänner.  Skapa en hemsida om den nya mobilen med information om den och ett forum för intresserade.
Det finns ett par företag där ute som framgångsrikt har gjort den här typen av mobiler som till exempel OnePlus, Asus och Xiaomi med sin Pocophone F1.
Så varför inte ta en titt på hur de gjorde det och få idéer och inspiration från dem?
Jag tror att HTC är här för att stanna på lång sikt och det är fortfarande möjligt att komma tillbaka till toppen igen.  Men för att detta ska hända måste HTC göra många förändringar och ha nya idéer och strategier för att kunna tävla på en svår marknad med kraftig konkurrens.
Ni är i det här läget tvungna att göra något drastiskt för att täppa till hålen i det sjunkande skeppet och det här är en väg att gå.
Ni skulle även kunna starta upp en ny linje av nichade mobiltelefoner för företag och organisationer som vill ha en bra smartphone utvecklad just för dem. Lite likt det Blackberry alltid har gjort med sina telefoner men era motsvarigheter skulle naturligtvis inte ha något tangentbord. En extra säker smartphone med förinstallerade appar som riktar sig mot produktivitet och administration.
Jag hoppas att mina idéer väcker intresse och kan vara något positivt som medför att HTC som företag utvecklas och växer på den internationella marknaden.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Xiaomi Mi 10 Pro

Tips och tricks. Utvecklarläget.

När är det dags att byta mobiltelefon?