Mobiltelefon floppar.
Inte varje flaggskepps mobil blir en stor försäljnings framgång. Marknaden är full av högkvalitativa toppmodeller idag, och mobiltillverkare lägger mycket uppmärksamhet på dem. Det lanseras oändliga mängder nya mobiltelefoner inom alla kategorier varje år och det är bra för oss konsumenter som får mycket att välja bland.
I många fall är det flaggskepps mobiler som har väckt en hel del uppmärksamhet och intresse hos folk före lanseringen och som när de väl har lanserats sett att intresset har svalnat och dött ut helt.
Ibland beror det på att man när mobiltelefonen är möjlig att beställa och den når recenenters och konsumenters händer upptäcker uppenbara nackdelar med telefonen.
Det finns exempel på felkonstuerade telefoner som till exempel Samsung Galaxy Note 7 där tillverkaren pressade in ett för stort batteri under chassit vilket ledde till att vissa exemplar till och med självantände. Man försökte rätta till problemen men i slutänden återkallades samtliga Samsung Galaxy Note 7 modeller. Telefonen upphörde alltså helt att säljas.
LG G5 var den första modulära mobiltelefonen och var därmed unik. Med modulär menas att man kunde köpa till moduler med olika funktioner och dessa gick att koppla ihop med själva mobilen för att på det sättet få fler funktioner hos sin smartphone. Det var bara det att själva konstruktionen inte var så genomtänkt. Modulerna måste monteras ihop med mobiltelefonens batteri och man tog loss hela nedre delen av mobilen för att fästa en modul. När man lossar den nedre delen och drar ut innanmätet ur chassit, inklusive batteri slocknar mobiltelefonen varje gång. Det skedde varje gång man vill använda en modul vilket blir irriterande i längden. Dessutom blir chassit mer ihåligt med den typen av lösning och det betyder att den blev känslig för skador.
Ytterligare ett exempel på en flopp är Essential PH1 vilket var en välkontrollerad och lyxig smartphone med en fin och då den lanserades unik design. Den hade inga konstruktionsfel likt de tidigare nämnda exemplen utan var en väldigt bra smartphone. Trots ett gigantiskt media intresse innan lanseringen såldes inte särskilt många exemplar av den här mobilen.
Ett par sannolika anledningen till att den blev en flopp var att den tillverkades av ett helt nytt företag och detta kan ha gjort eventuella intresserade osäkra. Sedan var den inte heller lätt att köpa på grund av att den endast såldes officiellt i ett fåtal länder. Ingen mobiloperatör hade den i sitt sortiment så den var inte möjlig att beställa via abonnemanget.
Den stora anledningen till de låga försäljnings siffrorna var att man presenterade mobilen långt innan lanseringen så majoriteten han glömma bort att telefonen existerade.
Minnet är kort hos många och läser man inte om produkten i media, ser reklam och inte har någon i bekantskapskretsen som äger produkten minskar intresset fort.
De här mobiltelefonerna var stora floppar vilka ledde till stora förluster för de företag som tillverkade dem men det finns också andra mobiler som visserligen inte blev lika stora katastrofer men som inte har sålt i lika många exemplar som tillverkarna beräknat.
Kommentarer
Skicka en kommentar