Varför lyckas Sony inte sälja mobiltelefoner?


Sonys mobildivision kämpar verkligen med försäljningssiffrorna varje år och i år är inget undantag.
Försäljningen år 2020 har nått rekordlåga nivåer med endast 400 000 sålda Sony mobiltelefoner under året så här långt.
Det är ett rejält dåligt resultat! Som en jämförelse så lyckades konkurrenten Samsung sälja över 400 000 mobiltelefoner från S-20 serien bara i USA på ett par veckor.
Samsung säljer alltså fler exemplar av sin flaggskepps linje av smartphones än Sonys totala globala försäljning av samtliga kategorier av deras telefoner. Detta är en gigantisk skillnad i resultat.
Vad beror den här situationen egentligen på? Svaret är att många faktorer påverkar och har påverkat Sonys brist på popularitet bland oss konsumenter.
 En orsak, i alla fall när det gäller deras absoluta topp modeller håller de samma dyra priser som konkurrenterna Samsung, Huawei och Apple vilket inte direkt är till Sonys fördel.
Sony vägrar att ändra sin prissättning eftersom de också vill vara ett lyxmärke men när den strategin uppenbarligen inte fungerar behöver man ändra på det. 
Som jag i ett tidigare blogginlägg har skrivit borde Sony sänka sina priser och ta fram så kallade flaggskepps dödare, det vill säga mobiltelefoner med topp prestanda men till lägre priser än konkurrenternas nästan likvärdiga mobiltelefoner.

När det gäller designen hos deras smartphones är det tydligt att tillverkaren vill ha en mer seriös design som inte sticker ut och som passar affärsmän. Därmed blir designen tråkig och gör att de som inte råkar vara just affärsmän inte atraherras av designspråket. 
Den designmässigt trista designen, bristen på innovation och den höga kostnaden på deras topp mobiler medför att vi som behöver beställa en ny smartphone istället tittar på mobiltelefoner från Samsung, Apple, Huawei och andra större mobiltillverkare som Xiaomi.
Det uppstår en nedåtgående spiral på grund av att Sony blir tvungna att minska produktions mängden av deras olika modeller på grund av försäljnings siffrorna. Att tillverka en stor mängd mobiltelefoner som inte säljs leder förstås till ändå större förluster och det vill man undvika. Därmed blir de komponenter som köps in utifrån dyrare eftersom man inte får lika stora rabatter (köper man in stora mängder blir kostnaden lägre).
Det i sin tur leder till ett högre slutpris på telefonerna och det leder till ett ändå lägre antal sålda smartphones.
Man ska naturligtvis inte bortse från omgivningens påverkan på eventuella köpare. När ingen av vännerna, arbetskollegorna eller bekanta äger en mobiltelefon från Sony förehåller det sig tyvärr ofta så att många personer bara följer massan och därför undviker märken som andra inte köper.
Tänk dig ett senario dar till exempel en så försäljningsmässigt stor tillverkare som Samsung börjar tappa i popularitet. Det skulle definitivt leda till att färre och färre beställer en mobiltelefon från Samsung. Helt enkelt på grund av att omgivningen inte äger en.
Ytterligare ett problem för mobiltillverkaren Sony är den långa tiden mellan presentation av en mobil och lanseringen. De som faktiskt blir intresserade hinner helt glömma bort mobiltelefonen innan den finns att köpa och om man behöver en ny smartphone precis nu kan man inte vänta i mer än sex månader för att beställa den där Sony mobilen man var sugen på.
Min uppfattning är att väldigt få yngre personer känner till att Sony tillverkar mobiltelefoner och det är också det ett problem. Man får inte in nya generationer av fans bland de som är trettio år eller yngre. Sonys brist på reklam hjälper inte heller till att öka varumärkes igenkänningen hos allmänheten. Om folk inte vet att mobiltillverkaren säljer mobiltelefoner kommer de inte heller beställa en.
Även om det inte råder något tvivel om att deras smartphones håller en hög kvalitet, finns det saker som gör att konsumenterna väljer mobiltelefoner från andra mobiltillverkare och det är verkligen synd. Sonys toppmobiler erbjuder en minst lika bra prestanda som konkurrenternas motsvarande smartphones till de som förblir lojala mot varumärket men det finns inte många fans kvar längre.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Xiaomi Mi 10 Pro

När är det dags att byta mobiltelefon?

Tips och tricks. Utvecklarläget.