Disney+

Disney+ lanserades i USA i November 2019 och hade i Maj det året fått ihop 54,5 miljoner prenumeranter vilket är imponerande siffror för en helt ny streaming tjänst.
Tjänsten konkurrerar med tjänster som Netflix, Viaplay, HBO och många andra streaming tjänster på marknaden. 
Disney+ etablerade sig snabbt som en av de mest populära streamingtjänsterna som existerar men hur populär är Disney+ egentligen i Sverige nu när den även har nått hit?
En uppskattning är att Disney+ når ungefär tio procent av de svenska hushållen och det skulle betyda att 450 000 personer har tecknat abonnemang.
Innehållet består av Disneys massiva utbud av filmer som de har gjort under åren. Naturligtvis kommer även nyare innehåll och exklusivt nytt material bland annat den populära, påkostade TV serien The Mandalorian.
Appen är väldesignad och är tillgänglig till nästan alla plattformar och tjänsten har dessutom ett överkomligt pris.  Det kostar 69 kronor i månaden eller om man föredrar det 629 kronor per år att ha ett abonnemang hos Disney+.
Mot den månadsavgiften kan man titta på fyra olika skärmar samtidigt i samma hushåll och man kan göra upp till sju olika profiler.
Varje familjemedlem kan ha sin helt egna profil som kommer ihåg vilka filmer och serier som personen har börjat att titta på.

Om du har använt Netflix, Viaplay eller liknande streaming tjänster tidigare vet du vad du kan förvänta dig av Disney+ när det gäller design och användargränssnitt. Det är i grund och botten rad efter rad av innehåll, sorterat efter diverse kategorier.
Det är alltså lätt att hitta vad man letar efter när man vill se något.
Istället för att betala individuellt för alla Disney filmer du vill titta på ger den här streaming tjänsten tillgång till nästan alla Disney filmer för en liten månadsavgift. Det är detta som är den stora fördelen.
Man är också väldigt snabba på att lägga till färska filmer precis efter att de har slutat att visas på biograferna.
Disney har under åren köpt Pixar, Marvel och Star Wars och det är endast därför det finns innehåll från dessa företag hos Disney+ så förvänta dig inte att få filmer eller TV serier från andra filmbolag.
Om du inte har yngre barn och inte tycker om vare sig Disney, Marvel eller Star Wars  kommer du inte finna särskilt mycket att titta på. 
Om du vill välja en enda streaming tjänst och inte betala för flera stycken samtidigt som du vill ha ett mer varierat utbud att titta på blir inte Disney+ ett bra alternativ. Jag som vuxen gillar Star Wars och Marvel men det är knappast någonting jag vill titta på varje dag. Ibland har jag lust att se en skräckfilm, ibland vill jag se en actionfilm, ibland vill jag se en äventyrsfilm och ibland vill jag se en thriller och det är inte möjlig ifall jag skulle välja Disney+. 
Jag vill inte betala för något som jag sällan använder, inte ens om det inte är så dyrt för att jag anser att det är slöseri med pengar. De pengar man spenderar skulle man istället kunna använda till något som man verkligen använder istället.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Xiaomi Mi 10 Pro

När är det dags att byta mobiltelefon?

Tips och tricks. Utvecklarläget.