The rise and fall of HTC.

HTC är en av de äldsta mobiltillverkarna som fortfarande är verksam men detta ser ut att inte pågå så många år till.
HTC har på bara några få år gått från att vara en av de populäraste och största mobiltillverkarna till en skugga av sitt tidigare jag. Idag är de i det närmaste helt okända och ingen av deras mobiltelefoner ses av någon som ett alternativ när man väljer en ny smartphone. Ingen av de svenska telefon operatörerna har en HTC i sina sortiment idag och ingen verkar fråga efter deras smartphones heller.
Annat var det för tio år sedan när HTC var en välkänd mobiltillverkare med många intresserade och lojala användare. 
HTC existerade som mobiltillverkare långt innan 2008 men det var det året de lanserade den första mobiltelefonen någonsin med det nya operativsystemet Android nämligen HTC Dream och det var början till företagets uppgång. 
Redan 2002 hade HTC skapat den första mobiltelefonen med operativsystemet Microsoft Windows.
2010 sammarbetade HTC med Google för att tillsammans ta fram den första Google telefonen Google Nexus One.
När HTC var som störst som mobiltillverkare 2011 var företaget värt 34 miljarder dollar och stog för en åttio procentig Windows mobil försäljning på den globala marknaden samt var det märke som dominerade inom Android.
HTC var och är bland vissa av oss fortfarande känd för bra design och fokus på byggkvalitet. Men smartphones är en knepig verksamhet, och konkurrerande varumärken fångade snart upp och konkurrerade ut HTC. Med bättre kamerakvalitet, mer unik design och med vansinnigt massiva marknadsföringsbudgetar.

Samsung, Apple och Huawei spenderade och spenderar miljarder dollar på reklam för sina flaggskepps mobiler men HTC tänkte att deras smartphones ändå skulle nå ut även utan stora satsningar på reklam men det visade sig vara ett stort misstag. De konsumenter som köpte flaggskepps mobiler från HTC spred inte positiv kommentarer vidare i den utsträckning som HTC hade förväntat sig.
De dåligt marknadsförda produkterna ledde till minskande försäljningssiffror och HTC såg sin dominans undermineras av nyare tillverkare som Apple och Samsung men mobiltillverkaren fortsatte att prissätta sina toppmobiler på samma prisnivå som konkurrenterna Samsung och Apple. Varför skulle man som konsument välja en flaggskepps mobil från ett företag på nedgång när man kan få en smartphone från en mer känd tillverkare till samma kostnad? 
Oavsett hur väldesignade eller hur fantastiskt kraftfulla HTC gör sina mobiltelefoner kommer de inte sälja i samma utsträckning som mer kända varumärken. Inte ens om deras alternativ är bättre på alla punkter och anledningen är att folk inte läser på innan de väljer en ny smartphone. De påverkas av reklam, kompisar och de mobiltelefoner de ser i sin omgivning och om HTC inte finns i personers medvetande köper ingen deras smartphones. 
Det förhåller sig tyvärr på det sättet att majoriteten av de som ska välja en ny smartphone sällan jämför olika mobiltelefoner, tittar på prestanda och funktioner och läser recensioner innan de bestämmer sig för vilken mobiltelefon de ska välja. Utan de låter mer slumpen avgöra vilken modell det blir eller så tittar man på vad grannen eller kollegorna har valt för mobil och väljer en likadan.
Företaget blöder pengar och det blöder kraftigt. Enligt uppgifter tjänade mobiltillverkaren 2019 334 miljoner dollar under hela året och det gäller deras totala inkomster och inte endast mobil försäljningen.
HTC borde inse att de inte längre har någon chans att matcha Samsungs, Huaweis eller Apples försäljning och för att nå ut bör de sluta att prissätta sina mobiltelefoner på samma nivå som dessa tillverkare. 
Lösningen är att fokusera på att ta fram otroligt prisvärda flaggskepps mobiler på samma sätt som Xiaomi gör och som OnePlus brukade göra.
Det skulle garanterat drastiskt öka de katastrofala försäljningssiffror som HTC har levt med under många år och varumärket skulle återigen börja klättra uppåt i folks medvetande.
Tänk dig en smartphone med den senaste topp processorn och en elegant design men för flera tusenlappar billigare pris än de etablerade flaggskepps mobilerna. En mobil där man har kompromissat på exakt rätt områden för att ändå kunna erbjuda något flaggskepps liknande men till en lägre kostnad. En sådan skulle definitivt väcka intresse hos de tekniskt intresserade och till sist skulle informationen om den nya prisvärda flaggskepps mobilen också nå den större massan.
I nästa blogginlägg tar jag mer utförligt min idé om hur en sådan flaggskepps dödare skulle se ut.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Xiaomi Mi 10 Pro

När är det dags att byta mobiltelefon?

Tips och tricks. Utvecklarläget.