Berättelsen om OnePlus.
OnePlus grundades den 16 december 2013 av Pete Lau och Carl Pei och är ett extremt ungt företag jämfört med mer etablerade mobiltillverkare.
Ingen hade hört talas om OnePlus men inom några månader verkade det som om alla hade det. Alla som läser utländska teknik sidor på nätet som handlar om mobiltelefoner vill säga.
Deras första smartphone OnePlus blev en stor försäljnings succé detta
på grund av kombinationen av flaggskepps specifikationer och ett mer överkomligt pris än konkurrenternas motsvarande flaggskepps mobiler. Man marknadsförde telefonen under sloganen Flagship killer just på grund av den höga prestandan till en mycket lägre kostnad.
Man behövde en inbjudan för att kunna beställa en OnePlus One och mobiltelefonen var endast möjlig att beställa via tillverkarens egna nätbutik. Det fanns inga mellanhänder som också skulle ha haft en del av kakan och vilket därmed lett till en dyrare produkt.
Varje köpare fick ett antal inbjudnings koder att ge till vänner, familjemedlemmar och bekanta.
För att få en inbjudan var man tvungen att vara aktiv på OnePlus forum
medan vissa inbjudningar gjordes tillgängliga genom tävlingar och andra kampanjaktiviteter.
Att tillverkaren OnePlus byggde upp ett sådant system hade många anledningar, bland annat blev mobilen mer exklusiv och samtidigt ökade det intresset för OnePlus One bland tekniskt intresserade personer.
Man kunde på ett bra sätt styra antalet tillgängliga enheter så att man undvek att producera fler enheter än man faktiskt sålde vilket innebär en bättre företags ekonomi.
Den lilla uppstickaren OnePlus är ett dotterbolag till BBK Electronics som också är ägare till Vivo och Oppo som är två andra stora tillverkare av elektronik.
OnePlus affärsstrategi var och är att hålla nere kostnaderna på de områden där det är möjligt för att på det sättet kunna ha så billiga priser som möjligt på sina mobiltelefoner och övriga produkter.
OnePlus helt egna skinn över Android, OxygenOS anses av många teknik skribenter och bloggare som ett av de bästa och snabbaste Android skinnen i världen. Det hjälper också att OxygenOS möjliggör en anpassningsnivå som vanligtvis inte ges av andra telefontillverkarens skinn. Om man ska ha en mobiltelefon utan ett helt rent operativsystem är OxygenOS ett bra val.
Det finns fler fördelar med att äga någon av tillverkarens mobiler som till exempel att
till och med de stora cheferna på OnePlus pratar med fans direkt via företagets forum. Få företag kommunicerar med sina användare på ett så direkt och regelbundet sätt, vilket gör att de som använder deras telefoner känner att tillverkaren bryr sig om deras åsikter. Det är något oerhört positivt som fler mobiltillverkare borde göra.
OnePlus kan inte konkurrera med de marknadsförings resurser som företag som Apple och Samsung har och fokuserar istället all sin marknadsföring på sociala medier för att bygga upp hype för kommande produktlanseringar. Och det är de väldigt duktiga på.
Den här unga kinesiska tillverkaren av så kallade flaggskepps dödare har på några år vuxit väldigt mycket och de stora framgångarna beror helt enkelt på att de lyckas ta fram mobiltelefoner som erbjuder extremt mycket för pengarna och som faktiskt har samma prestanda som de dyraste flaggskepps mobilerna. För att hålla nere kostnaderna har företaget försökt att behålla det som är viktigast och inte ha det som är mindre viktigt. De saknar till exempel vattentålighet och trådlös laddning men kommer alltid med årets topp processorer och snabbladdning.
Nu för tiden existerar inte längre det inbjudnings system som man hade de första två åren vilket innebär att deras smartphones har blivit mycket lättare att beställa. Nu säljs inte deras mobiler endast från OnePlus egna nätbutik utan kan beställas från en mängd återförsäljare här i landet. Därmed går det att skaffa sin OnePlus via vissa mobiloperatörers abonnemang, köpa via en svensk butik och så vidare vilket underlättar ett eventuellt köp. Man är inte längre tvungen att betala hela mobilens kostnad vid ett enda tillfälle så man behöver inte ha hela summan på kontot när man beställer ett exemplar. Detta var under tillverkarens tidiga år en nackdel.
På bilden här nedan visar en av företagets grundare Carl Pei upp de två senaste modellerna OnePlus 7 och OnePlus 7 Pro som lanserades 2019.
OnePlus flaggskepps dödare är fortfarande billigare än de flesta konkurrenters motsvarande mobiler men priserna har ökat vid varje lansering och det medför att mobilteleforna inte är fullt lika billiga som i början. Jag personligen hade hellre sett att OnePlus hade satsat på att hålla sig på ungefär samma ekonomiska nivå som när deras första smartphone släpptes till försäljning.
Företaget är fortfarande helt okända hos den stora massan och det är förstås synd när det är på det sättet.
Kommentarer
Skicka en kommentar