Vilken Motorola väljer MobilExperten?


Det viktigaste för mig när jag ska välja en ny mobiltelefon är definitivt prestandan hos mobilen och därefter tittar jag på designen. Designen och hur telefonen är konstruerad är naturligtvis viktigt både på grund av att man ska titta på mobiltelefonen under flera år och då vill man ha något fint att titta på.
Byggkvalitet är även den viktig, allra helst om man planerar att behålla samma smartphone under en längre tid. Den ska ju hålla och kännas skön att hålla i handen.
Men priset och specifikationerna är det jag tycker är viktigast av allt.
Det är helt värdelöst att äga en elegant, lyxigt designad mobiltelefon när det som är under chassit är av svag kvalitet. Vem vill ha en seg, långsam mobil med mediokra kameror och ett batteri som töms fort men som rent designmässigt imponerar?
Min smartphone behöver ha en stor display för media konsumtion på grund av att jag ofta tittar på streamad film och YouTube videos i min telefon. Att ha en stor display skadar inte heller vid mobil spelande.
Sedan behövs en ganska kraftfull processor för att kunna klara av att spela mer krävande mobil spel.


Kamerakvaliteten måste åtminstone vara hyfsad då jag emellanåt tar bilder och lägger upp på sociala medier. Möjligheten att få fram en varierad stil på mina bilder är också av vikt så att ha flera kameralinserna är bra.
Ett stort batteri för bättre batteritider är något som jag alltid prioriterar och gärna ett batteri med stöd för snabbladdning.
Om jag ska välja en modern smartphone av märket Motorola faller valet på Motorola One Zoom och anledningarna är många.
Processorn är en av anledningarna till att valet faller på denna smartphone. Det rör sig om en åttakärnig Snapdragon 675 processor som är tillräckligt kraftfull för att hålla igång även mer tekniskt krävande spel på en acceptabel nivå.
RAM minnet på 4 GB är utmärkt och det samma gäller det inbyggda minnet på 128 GB. Som vi alla vet är det inte möjligt att ha för mycket internminne. Mer är alltid trevligt.
När det gäller kamerakvaliteten är den väldigt hög hos samtliga kameralinserna och det finns många olika funktioner när det gäller just kamerorna. På baksidan sitter fyra kameralinser på 48 Megapixlar (vidvinkel lins), 5 Megapixlar (telefoto lins), 16 Megapixlar (ultra vidvinkel lins) och slutligen en djupsensor på 5 Megapixlar. Kamerorna har PDAF, optisk bildstabilisator, 3×Optisk zoom och dubbla LED blixtar.
Batteriet på 4000 mAh är stort med en lång batteritid som direkt resultat därav och batteriet har till och med stöd för snabbladdning så när det väl börjar bli tomt går det snabbt att fylla på med ström igen.
Slutligen har Motorola One Zoom en elegant design som jag personligen verkligen gillar.
Den har ett glasbakstycke som har en matt, borstad metalleffekt.  I den övre mittendelen av baksidan av telefonen sitter en rektangulär kameramodul. Kanterna runt telefonen är av metall. Displayen är stor med tunna ramar runt och fingeravtrycksläsaren sitter under displayens yta vilket är väldigt modernt.
För mig är detta en vacker design som lätt kan tävla med betydligt dyrare mobiltelefoner i flaggskepps territoriet. Det är fantastiskt med tanke på att den här mobilen ligger i övre mellansegmentet och kostar betydligt mindre.
Priset hamnar på 4490 kronor och det är hälften så mycket som dagens flaggskepps mobiler brukar kosta.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Xiaomi Mi 10 Pro

Tips och tricks. Utvecklarläget.

När är det dags att byta mobiltelefon?