Köpa mobiltefon (Del 1).

När det är dags att börja fundera på att skaffa en ny mobiltelefon finns det mycket att tänka på innan man bestämmer sig för vilken mobiltefon man ska använda flera år framöver. Det är inte bara att gå in i en butik och bara plocka upp en mobil praktisk taget random. Att basera sitt beslut på endast märke, design och pris är definitivt inte något som jag rekommenderar för majoriteten av alla konsumenter. Fatta alltid ett genomtänkt beslut baserat på vad just du behöver för funktioner och specifikationer hos just din mobiltelefon. Personligen satsar jag på att försöka få bästa möjliga mobiltelefon för de pengar jag kan/vill spendera.
Jag har en äldre släkting, låt oss kalla henne Kerstin som tänker skaffa sig en ny smartphone nu i år. Hon vill fysiskt gå till en av de två butiker som finns i den mindre ort där hon bor och köpa telefonen direkt. 
Hennes budget ligger på 3000 kronor men hon kan förmodligen övertalas till att spendera 600 kronor mer ifall det skulle vara nödvändigt.
Jag har erbjudit Kerstin att försöka hjälpa henne att välja en så bra smartphone som möjligt för de pengar som hon kan spendera. Naturligtvis blir min roll endast att vara en rådgivare och jag ska därför framföra de alternativ som finns i de här två butikerna. Det slutliga beslutet är helt och hållet hennes.

Nu har jag förstås föreslagit för Kerstin att istället beställa en mobiltelefon från valfri nätbutik eftersom utbudet att välja bland därmed blir så otroligt mycket större och möjligheten att hitta en mobil som ger så mycket som möjligt till den kostnaden ökar men hon vill inte göra så. 
Hon säger att hon vill kunna gå in i en butik och titta på och känna på telefonen innan hon bestämmer sig. Det är en åsikt man helt enkelt får respektera. 
Kerstin bor inte i samma stad som mig och hon bor i en mindre ort så de butiker hon har att välja bland är Telia eller Elgiganten/Phone house. Jag har alltså inte möjlighet att följa med henne in i butikerna och ge exempel på bra enheter.
Mitt uppdrag är med andra ord att på distans hitta några exempel på mobiltefoner som kostar 3000 kronor och som erbjuder så mycket som möjligt för de pengar min släkting har råd att spendera. Samtidigt som den ska täcka hennes behov och krav av sin telefon. Nu är jag inte på jakt efter en mobiltelefon åt mig själv utan en helt annan människa med helt andra krav på sin mobil än jag har. Det handlar om en äldre pensionerad kvinna som följdaktligen knappast använder sin smartphone för att spela tekniskt krävande mobilspel. Kerstin använder sin mobiltelefon för att ringa samtal, skicka sms, läsa recept på nätet, ta bilder med sin telefon och nästan dagligen vara inne på Facebook. Hon tittar sällan på YouTube och aldrig på Netflix, Viaplay eller liknande i sin mobil. Hur personen brukar använda sin mobiltelefon är viktigt att känna till innan man ska hjälpa någon att fatta ett beslut om exakt vilken telefon som ska införskaffas.
Hos Telia hittar jag just precis när detta inlägg postades inte en enda smartphone som kostade 3000 kronor och de två mobiltelefonerna som kom närmast i pris var Xiaomi 11 Lite (3596 kronor) och Sony Xperia 10 II (3495 kronor). 
Under mitt letande hos  Elgiganten/Phonehouse hittade jag Nokia X10 (2990 kronor), OnePlus Nord CE (3190 kronor), OnePlus Nord (2990 kronor) och slutligen en Xiaomi Redmi Note 9 Pro (3490 kronor).
I Del 2 av det här blogginlägget kommer jag att jämföra de här mobiltelefonerna för att därefter komma med en slutsats. 

Förutsättningar: Hitta en så bra smartphone som möjligt för 3000 kronor hos Telia eller Elgiganten/Phonehouse.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Xiaomi Mi 10 Pro

Tips och tricks. Utvecklarläget.

När är det dags att byta mobiltelefon?