Fördelen med att köpa äldre flaggskepp.

Ifall du precis som jag när det är dags att skaffa en ny smartphone undviker att välja de senaste toppmobilerna eftersom de är för dyra kan du överväga att istället välja en äldre modell.
Utvecklingen när det gäller mobiltelefoner går snabbt så det finns förstås alltid anledningar till att beställa något helt nytt men äldre flaggskepps mobiler som är ett eller två år gamla är fortfarande bra. De uppfyller de flesta användares behov och priserna har sjunkit rejält sedan de lanserades.
Ett par år gamla flaggskepps mobiler är nästan lika bra som helt nya på de områden som är viktigast när man vill ha en funktionell smartphone.
Flaggskepps mobilerna använder komponenter av högre kvalitet och har bättre specifikationer än billigare modeller på marknaden så de är möjliga att använda under en längre tidsperiod på grund av att de hänger med i den tekniska utvecklingen bättre.
Mobiloperatörerna har inte särskilt många äldre flaggskepps mobiler i sina sortiment och de saknar definitivt de prisvärda alternativen av dessa. Det betyder att man behöver köpa den där Samsung Galaxy S10, Huawei P30 Pro eller OnePlus 7T från någon butik som har bra priser på de modellerna. Man blir tvungen att ha vad mobiltelefonen kostar på sitt bankkonto och det är väl i så fall den stora nackdelen med att satsa på en äldre modell.


De flesta människor beställer sina mobiltelefoner via sitt abonnemang som en slags avbetalning av telefonen. Man betalar både abonnemangs kostnaden och mobiltelefonens kostnad fördelat på 12 eller 24 månader. På det sättet betalar man ofta mer för mobiltelefonen på lång sikt.
Att det är fullt möjligt att köpa sin smartphone från valfri butik och använda den med sitt befintliga abonnemang informerar inte telefonoperatörerna sina kunder om eftersom de tjänar pengar på att deras kunder beställer mobiltelefoner från dom.
Det enda som krävs är att man ska se till är att beställa en obunden smartphone för annars får man problem.
Att faktiskt äga sin toppmobil direkt ger många fördelar och jag personligen har gjort på detta sätt de senaste åren och det fungerar utmärkt.
Man kan alltid se till att ha det abonnemang som ger mest för pengarna och man behöver endast betala för abonnemanget vilket ger en lägre månadskostnad. 
Jag kan sälja min mobiltelefon när jag vill utan att vara tvungen att vänta tills jag har betalat färdigt min mobil.
Om jag inte är riktigt nöjd med mitt köp eller ifall jag har tröttnat på min smartphone kan jag lätt byta den till någon annan vilket inte blir möjligt att göra om man betalar av mobilen via sitt abonnemang. Man vill ju inte sälja vidare en mobiltelefon som man fortfarande är tvungen att betala av på varje månad. När man avbetalas sin mobiltelefon är det så att fast man inte är nöjd med sitt val blir man tvungen att använda den tills man har betalat färdigt.
Genom att välja en ett eller kanske två år gammal flaggskepps mobil tjänar man pengar samtidigt som man får en fortfarande väldigt bra smartphone. De stora mobiltillverkarna tar ut stora vinster per ny toppmobil, det är bland annat därför de är så dyra. Fast det är klart att när man som tillverkar väljer komponenter av den allra högsta kvaliteten kostar det även för dem och de pengarna vill mobiltillverkarna ha tillbaka från sina kunder.
Om man väljer att köpa en begagnad toppmobil kan man komma ännu billigare undan men då är mobilen sällan som helt ny. Den har ju trots allt blivit använd av säljaren ett tag och det finns även en risk att telefonen inte längre fungerar optimalt.
Mitt råd är att testa att köpa en äldre modell av någon av de senaste årens toppmobiler istället för att köpa en ny budgetmobil i övre mellansegmentet i samma prisklass för trots att det finns många bra mobiltelefoner i den kategorin är flaggskepp ändå bättre.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Xiaomi Mi 10 Pro

När är det dags att byta mobiltelefon?

Tips och tricks. Utvecklarläget.